onsdag 24 december 2008

Merry Christmas!

Jaha, då får jag väl ta och önska en riktigt GOD JUL till familj, alla vänner och er andra filurer som läser denna blogg som den vore lika gött som godis på lördagar, eller liknande! Själv sitter jag och funderar på om man kan kalla detta för jul. Räknas jul den dagen man äter julmiddagen eller den dagen då man öppnar julklapparna? Vi firar ju lite annorlunda här i USA förstår ni. Imårrn kommer "morfar" hit och då skall vi äta julmiddag och ha trevligt. Senare när barnen gått till sängs smyger sig tomten ner genom skorstenen och lägger paketen under granen. Klapparna öppnas därefter på juldagsmorgonen och efter det är det slut på det roliga. När är den riktigt juldagen med stort d liksom? Och varför i all fridens namn smyger tomten runt på nätterna, då får ju barnen inte träffa honom om det nu mot förmodan inte sitter och vakar vid julgranen som på en del filmer.. Jag berättade om hur vi firar julafton i Sverige för värdmor och gensvaret lyder "Ooh thats nice, so the kids actually gets to meet Santa Claus on Christmas Eve? That must be so exciting for them...." Amerikaneeeeeer säger jag bara!

Hur som helst har jag noll julkänsla så det känns konstigare än vanligt. För vad är den 24e December utan snö, utan julskinka (värdmor gillar inte fläskkött så vi ska tydligen äta kyckling istället, oväntat), utan sill och potatis (jag gillar inte sill men det hör ju till att den är där liksom), utan tunnbröd och julmust, och utan glögg, pepparkakor och lussebullar, samt risgrynsgröten och julklapparna, inte heller någon tomte eller KALLE.. Haha ni hör ju själva hur fucked up det är!! Och även om jag önskade mig till en tropisk plats utan julstöket förra året, så längtar jag lika mycket nu efter den riktiga svenska julen!! Men eftersom jag är en öppen människa så ska det bli spännande att fira jul här, när man tänker efter riktigt riktigt noga och försöker undvika att tänka på mysjulen hemma!

Testade för övrigt även den klassiska juledrycken Eggnog, vilket smakade lite som Bailey's fast utan den ack så brännande alkoholen som kommer i eftersmaken. Jag gillar Eggnog, det känns som kalorierna lägger sig fint på magen när man dricker, mys!! :) Skulle inte förvåna mig om grannarna kommer och hör med mig i morgon om jag vill agera tomte, eller just det... barnen träffar ju aldrig tomten..

Nu ska jag ta och läsa lite Twilight igen och ja Sandra jag har nog kärat ner mig i Edward Cullen jag också, vilket kap! ;) Ska även sova på saken hur vida jag ska göra med min sista månad. Mina kära föräldrar har satt mig i sitsen att det är upp till mig vem av dem som ska bli besviken i år, fantastiskt tycker jag. Vill så gärna att båda ska komma men det är lite jobbigt när dagarna krockar och jag inte vet riktigt vad jag vill. Egentligen vill jag ha fler dagar i Florida, men ekonomiskt sätt är det bättre att ha ett par extra dagar i New York. Får osm sagt sova på saken för jag kommer inte fram till nåt just nu...

Hade btw en rätt mysig kväll med värdmor denna afton. Hon satt på golvet och slog in julklappar medan jag satt i soffan med julmusiken i högsta hugg och knappade på datorn. Vi pratade i flera timmar om allt möjligt och det känns som vi hittat tillbaka till den härliga relationen vi hade i början tills allt gick snett och jag skaffade mig ett liv ni vet :P Hur som helst var det soft och kändes skönt att vi äntligen fått tillbaka the girl power och klankar ner på alla idioter till karlar som vi känner, speciellt han som bor här i huset numera..

GOD JUL åter igen, jag saknar er där hemma väldigt mycket och det är lite extra jobbigt under de stora högtiderna att inte få vara hemma och fira dem med er. Puss, love y'all!

Inga kommentarer: